Underhåll av träbord

Hej, jag har detta bordet från er, som jag köpt secondhand i år. Det har tidigare stått i ett uterum, men nu står det endast halvskyddat under ett mindre tak.

Jag undrar hur det ska underhållas och vad det är för ytbehandling av träet? Vill gärna ha samma fina ljusa nyans och vill därför veta vad ni behandlat det med från början!

Mvh
Anders