Svarta prickar på trämöbler

Vad gör jag när min trämöbel har fått svarta prickar, sprickor eller har synlig kåda?

Anna Wass

Kommentarer

  • Trä är ett levande material som påverkas av klimatet. Det
    rör sig hela tiden. Ju mer rädd du är om din möbel, desto finare håller den
    sig. Vi tipsar om vad du kan göra bland våra skötselråd som följer med när du
    köpt din möbel, men några tips kommer här:

    Svarta fläckar/prickar
    Skulle möbeln få svarta fläckar (främst på bordsskivans och armstödens ovansida) beror det på föroreningar i luften. Fläckarna kan tvättas bort med ett milt rengöringsmedel. Föroreningarna har en förmåga att tränga långt ner i träet. Ju tidigare fläckarna tvättas bort desto större chans att resultatet blir bra.

    Sprickor i träet
    Trä är ett levande material som upptar och avger fukt, vilket kan ge upphov till sprickbildning i träets yta. Möbelns hållfasthet och funktion försämras inte av ytsprickor. Skydda dina möbler från fukt och regn så gott det går. När du inte använder möbeln, ställ den gärna under tak eller täck över med ett möbelskydd.

    Kåda
    Om möbeln utsätts för högre temperatur än 38ºC startar en naturlig process i träet och kåda kan tränga ut ur träet, t.ex. vid kvistar. När möbeln svalnar stelnar kådan och man kan försiktigt skrapa bort den.

    Anders Mårtensson