Träet har slagit sig, vad beror det på?

Vi köpte Shabby Chic matbord och bänk förra sommaren till vårt växthus. Mycket nöjda fram till påsk ungefär. Då märkte vi att både bänken och bordet började slå sig och båda är nu mycket vingliga. Även brädorna på bordskivan har ändrat form. Vad beror detta på och vad kan vi göra?
Kerstin

Kommentarer

  • Troligtvis har möblerna förvarats för torrt. Trä är ett levande material och kan därmed slå sig om möbeln förvaras i för torr luft. I de flesta fall kommer detta rätta sig till av sig självt när möbeln ställs ut. Ni kan även lossa lite på skruvarna för att träet ska få utrymme att räta upp sig.
    Amanda