Hur behandlar jag min Wellington grupp i vitkalkad tesk?

Jag tänkte fräscha upp Wellingtonmöblerna. Finns skötselråd på nätet?
Fredrik

Kommentarer

  • Du hittar skötselrådet för Wellington här, Skötselråd Teak.
    Amanda
  • Jag har precis blivit lycklig ägare av en uppsättning Wellingtonmöbler som stått ute en säsong. Jag skulle vilja bättra på träskydd och undrar var jag kan köpa den vitkalkade träskyddslösning som möblerna är behandlade med? Har sex fåtöljer och ett bord som kommer att stå ute. Har läst era generella-teak råd men önskar en specifik instruktion för hur denna möbel kan hållas fin. De generella råden ger ingen guidning till hur vitpigmenteringen kan bättras på
    Erik Hermansson
  • Under tillverkningsprocessen borstas möbelns träytor varvid en svagt räfflad yta i träets fiberriktning uppstår. Efter lasyrbehandling då möbeln infärgats helt, torkas färgen försiktigt av. Den vita färg som fyllt ut räfflorna stannar kvar vid avtorkningen och skapar tillsammans med träets naturliga färg den ljusa och moderna färgsättning som eftersträvats. Därmed är det svårt att pigmentera med vitlasyr utan ni bör behandla den antingen med en träolja alternativt ha den obehandlad för en mer grå patina som är en del av teakens egenskaper.
    Amanda
  • Hej igen och tack för svar. Finns det ändå möjlighet att köpa den lasyr ni nyttjat från start? Köper gärna en laddning för årlig framtida behandling. Om det inte att köpa denna är det viktigt att veta om ni använt en vattenbaserad (kalkfärg?) eller lasyr eller en oljebaserad variant. Det handlar mer specifikt om vad man kan ha ovanpå befintlig utan att möbeln ändrar karaktär
    Erik Hermansson
  • Nej det går dessvärre inte. Det är en vattenbaserad färg. Önskar dig en fin dag!
    Amanda
  • Tack för svar. En sista fråga, innehåller den lasyr ni använt kalk eller skall den bara se ut som kalk?
    Erik Hermansson
  • Den innehåller ingen kalk. Önskar dig en fin helg!
    Amanda
  • Hej länken ovan fungerar inte. Har en soffgrupp i serien Wellington som fått svarta prickar som jag vill ta bort. Hur gör jag det bäst?
    Tom
  • Adam
  • Kan tipsa andra om att går att ”bättra på” vitheten hos Wellington med julas vita vattenbaserade utomhuslasyr. Fungerar om möbeln är torr och du tar lite lasyr i en trasa och försiktigt gnuggar på skadad yta. Pröva på en mindre synlig plats först. Möblerna behöver vara avtorkade/rena innan.
    Erik Hermansson
  • Tack för tipset, det låter vi andra ta del av här i Kundforumet.
    Adam
  • Hej igen, har också haft svarta prickar. Det är vanligt svartmögel som kan tas bort med trasa och rengöringsmedel. Jag använde vitpigmenterad såpa, men det lossade ganska lätt. Gnugga försiktigt så att jag inte lasyren gnuggas bort.

    Erik Hermansson