Hammocktak

Hej!

Köpte för ganska exakt två år sedan, våren 2021, en grå Slöinge med blå-vitt hammocktak och dynor i samma färg som taket. Under första säsongen såg hammocken väldigt fin ut, men redan andra året var det uppenbart att hammocktaket blektes påtagligt. När jag i höstas satte in hammocken i sitt skydd slogs jag av att taket inte såg ut att vara ett drygt år gammalt, utan snarare sex-sju år, och att knappast något av den ursprungliga blåa kulören fanns kvar.

Jag tycker det är märkligt att det ingenstans framgår att taket bleks på det här viset. Nog hade jag väntat mig att det skulle vara högre kvalitet på ett tak från Hillerstorp än att det skulle se fullständigt urblekt och missfärgat ut efter två år. Handlar det om ett dåligt exemplar, eller är detta ett återkommande problem? Ska tillägga att hammocken inte står på en plats där solen ligger på hela dagen.

Bifogar två bilder. Vänligen,Mathias Grate

Mathias Grate

Kommentarer

  • Hej,
    Det är inte ovanligt att tyg bleks av ljuset. Det kan även ske med möbler av tyg som står inomhus året runt, men nära ett fönster. Ett hammocktak utsätts för väder och vind, även om de inte står i direkt solljus, så bleks de ändå på grund av UV-ljus. Ett hammocktak är en förbrukningsvara som behövs bytas ut efter några år. Ett tips är att ha ett hammockskydd över när hammocken inte används.
    Mvh
    Adam