Fräscha upp gamla furumöbler

Hej,

Efter många år så är det nu dags att måla om mina älskade Hillerstorpsmöbler i furu.

Har ni några råd?
Svennis

Kommentarer

  • Hej Svennis!

    Här kommer lite tips på hur fräschar upp furumöbler!

    Rengöring
    Börja med att noggrant rengöra möblerna för att avlägsna smuts, damm och eventuell gammal ytbehandling. Använd en mild tvållösning och en borste eller en trasa för att rengöra ytan noggrant. Se till att skölja av ordentligt och låt möblerna torka helt.

    Slipa
    Efter att möblerna har torkat, använd en slipmaskin eller sandpapper för att jämna ut ytan och ta bort eventuella flisor eller ojämnheter. Beroende på hur mycket träet är slitet kan du använda grovt, medium eller fint sandpapper. Se till att slipa i träets fibrernas riktning för bästa resultat.

    Fyll i sprickor och hål
    Om det finns några sprickor eller hål i träet, fyll dem med träspackel eller trälim blandat med sågspån. När fyllningen har torkat kan du sanda ytan igen för att jämna ut den.

    Ytbehandling
    Applicera en lämplig ytbehandling för att skydda träet och ge det ett nytt utseende. Det kan vara olja, lack eller bets.
    Följ tillverkarens instruktioner för applicering och torkningstid.

    Underhåll
    För att förlänga livslängden på dina utemöbler är det viktigt att regelbundet underhålla dem. Det kan innebära att rengöra dem regelbundet, återapplicera ytbehandling när det behövs och förvara dem på ett skyddat ställe under vintermånaderna om det är möjligt.

    Tommy