Frågor om Vinterförvaring

Hur vinterförvarar jag mina utemöbler på bästa sätt?
Agneta

Kommentarer

  • Genom att skydda dina utemöbler från väder och vind under vintern förlänger du deras livslängd avsevärt. Utan rätt skydd kan möblerna utsättas för skador som rost, röta, blekning och sprickor, vilket kan förkorta deras livslängd.

    Här är några av våra tips för att vinterförvara utemöbler på bästa sätt:

    Rengöring
    Innan du förvarar dina utemöbler för vintern, se till att rengöra dem noggrant. Avlägsna smuts, damm och eventuella fläckar med en mild tvållösning och vatten. Se också till att möblerna är helt torra innan du förvarar dem.

    Möbelskydd
    Använd ett möbelskydd för att skydda dina utemöbler från väder och vind under vintern. Se till att överdragen är tillräckligt stora för att täcka hela möbeln. God luftcirkulation när du förvarar utemöbler under vintern är viktigt för att förhindra fuktansamling och mögelbildning.

    Förvaring inomhus
    Om möjligt, förvara dina utemöbler inomhus under vintern för att skydda dem från extrema väderförhållanden. En källare, garage eller förråd kan vara lämpliga platser för förvaring.

    Upphöjda ytor
    Om du måste förvara dina utemöbler utomhus, placera dem på upphöjda ytor så att de inte kommer i kontakt med marken. Detta hjälper till att förhindra fuktupptagning och mögelbildning.

    Dynor
    Förvara dynor inomhus under vintern för att skydda dem från fukt och mögel. Förvara dem på en torr plats och se till att de är helt torra innan du förvarar dem.

    Kontrollera regelbundet
    Gör en rutinmässig kontroll av dina förvarade utemöbler under vintern för att se till att de är i gott skick och inte har drabbats av fukt eller skador.

    Genom att följa dessa tips kan du maximera livslängden på dina utemöbler och se till att de är redo att användas igen när våren kommer.
    Tommy
  • Ska inte utemöbler tåla att stå ute året om?
    Birger
  • Tack för din fråga.

    Att vinterförvara utemöblerna är viktigt av flera skäl. Extremt kallt väder och fuktighet under vintermånaderna kan orsaka skador på möblerna, särskilt om de är gjorda av trä eller metall. Vinterväder kan leda till sprickor, rostbildning och andra former av skador om möblerna lämnas ute utan skydd.

    Även om vissa utemöbler är konstruerade för att tåla olika väderförhållanden, kan det fortfarande vara klokt att förvara dem eller skydda dem under extremt kalla eller våta perioder för att förlänga deras livslängd och bevara deras utseende och funktionalitet över tid.

    Vi rekommenderar att du förvarar utemöblerna på en torr plats, som en garage eller förråd, under vintermånaderna. Om det inte är möjligt att förvara dem inomhus, är det viktigt att täcka dem ordentligt med ett möbelskydd för att skydda dem mot väder och väderförhållanden.
    Tommy