Skötselråd: Täckmålad Furu

Vart hittar jag skötselrådet till Täckmålad Furu?
Alexander

Kommentarer

  • Hej Alexander,

    Här nedan kommer skötselrådet till Täckmålad Furu.

    Möbler som inte utsätts för fukt och väta, utan brukas och förvaras under tak, kräver inte den noggranna hantering eller vinterförvaring som möbler under bar himmel gör. Trä är ett levande material som upptar och avger fukt, vilket kan ge upphov till sprickbildning i träets yta. Möbelns hållfasthet och funktion försämras inte av ytsprickor.

    Regelbunden rengöring
    Torka av möblerna regelbundet med en mjuk trasa eller borste för att avlägsna damm, smuts och eventuella lösa partiklar.

    Undvik repor och stötar
    Undvik att skrapa eller utsätta möblerna för hårda stötar, eftersom detta kan skada den täckande målningen och exponera träet under.

    Skydd mot väderpåverkan
    Placera möblerna på en skyddad plats när de inte används, helst under ett tak eller med ett möbelskydd för att minska exponeringen för väderförhållanden.

    Täckmålade möbler som används under bar himmel kommer successivt att brytas ned av fukt, väta och solsken. Hårdast utsatta är horisontella ytor som bordsskivor och armstöd. Efter en eller flera säsonger – beroende på väder, vind och hur väl du tar han om dina möbler – kan det krävas att möbeln målas om.

    Vinterförvaring
    Vinterförvaringen bör ske skyddat, svalt och inte för torrt. Det går även att vinterförvara möbeln ute. Tänk då på att skydda möbeln väl med exempelvis ett möbelskydd. Snö och regn ska inte komma i kontakt med möbeln och det måste finnas en distans mellan möbelskydd och möbel.
    Om du måste förvara dina utemöbler utomhus, placera dem på upphöjda ytor så att de inte kommer i kontakt med marken. Detta hjälper till att förhindra fuktupptagning och mögelbildning.

    Vi rekommenderar att vinterförvaringen sker på en sval plats. Se till så att möblerna är torra när de ställs undan, och var noga med att luften kan strömma fritt mellan möbelskydd och möbeln. Förvara möblerna skyddat från väder och vind, i ett torrt, svalt och välventilerat utrymme.
    Tommy
  • Vad innebär egentligen täckmålad furu?

    Rasmus
  • Hej Rasmus,

    När en furumöbel är täckmålad innebär det att den har målats med en täckande färg, oftast med en akrylfärg, för att skydda träet från väder och slitage. Den täckande målningen bildar ett skyddande skikt på ytan av träet, vilket hjälper till att förhindra att fukt tränger in och andra skador som kan uppstå på grund av väderförhållanden.
    Tommy