Skötselråd: Solskydd

Vart hittar jag skötselrådet till Paviljonger och Parasoller?
Sven

Kommentarer

  • Hej Sven,

    Här kommer skötselrådet till Paviljonger och Parasoller.

    Att sköta om paviljonger och parasoller på rätt sätt är avgörande för att bevara deras utseende och funktionalitet över tid.

    Paviljonger

    Rengöring
    Regelbunden rengöring är viktig för att hålla paviljongen fri från smuts, damm och andra föroreningar. Använd en mild tvållösning och en mjuk borste eller svamp för att rengöra taket, väggarna och eventuella andra ytor. Skölj av med rent vatten och låt paviljongen torka helt.

    Kontrollera skruvar & beslag
    Använd en skruvmejsel för att kontrollera om skruvarna är lösa genom att försiktigt försöka vrida dem.. Dra åt de lösa skruvarna ordentligt. Se till att inte överdriva åtdragningen, eftersom det kan skada skruvarna eller materialet de är fästa i.

    Förvaring under vintern

    Om möjligt, demontera och förvara paviljongen inomhus under vintern för att förhindra frostskador och förlänga dess livslängd. Om detta inte är möjligt, se till att paviljongen är ordentligt åtdragen och säkrad för att skydda den mot väder och snö.

    Parasoller

    Rengöring
    Precis som med paviljonger är regelbunden rengöring viktig för att hålla parasollen ren och fri från smuts och damm. Använd en mild tvållösning och en borste eller svamp för att rengöra parasollduken och ramen. Skölj noga med rent vatten och låt parasollen torka helt innan du fäller ihop den.

    Skydda mot väder och sol

    Täck parasollet med en parasollöverdrag när den inte används för att skydda den mot väder och solens skadliga UV-strålar. Om parasollen är permanent monterad utomhus, se till att den är ordentligt förankrad och stabiliserad för att motstå vind och väder.

    Kontrollera mekanismen
    Om parasollen har en vevmekanism eller tiltfunktion, kontrollera regelbundet att dessa fungerar korrekt och smörj eventuella rörliga delar vid behov.

    Undvik vindskador
    Fäll alltid ihop parasollen vid kraftigt blåsigt väder för att undvika att den skadas eller välter. Använd parasollvikter för att säkra basen och stabilisera parasollen vid behov.

    Tommy