Skötselråd: Laserad Furu

Vart hittar jag skötselrådet till Laserad Furu?
Ebba

Kommentarer

  • Hej Ebba,

    Här kommer skötselrådet till Laserad Furu.

    Möbler som inte utsätts för fukt och väta, utan brukas och förvaras under tak, kräver inte den noggranna hantering eller vinterförvaring som möbler under bar himmel gör.

    Regelbunden rengöring
    Torka av möblerna regelbundet med en mjuk trasa eller borste för att avlägsna damm, smuts och eventuella lösa partiklar. Använd en fuktig trasa vid behov för att avlägsna envis smuts.

    Underhåll
    Vår vattenbaserade olja påföres möbeln minst en gång per säsong. Innan möbeln stryks med den vattenbaserade träoljan måste möbeln tvättas och torkas av. Använd ett milt rengöringsmedel.
    Stryk möbelns horisontella ytor med vår vattenbaserade träolja varannan månad eller vid behov. När ytan på din möbel blivit lite matt och vatten inte längre pärlar sig på ytan är det dags att behandla möblerna. Tvätta och torka av möbeln grundligt och låt möbeln torka innan ny behandling av olja

    Skydd mot väderpåverkan
    Placera möblerna på en skyddad plats när de inte används, helst under ett tak eller med ett möbelskydd för att minska exponeringen för väderförhållanden.
    Då möbeln inte används, luta möbeln på ett sådan sätt så att regnvatten lätt rinner av.

    Vinterförvaring
    Vinterförvaringen bör ske skyddat, svalt och inte för torrt. Det går även att vinterförvara möbeln ute. Tänk då på att skydda möbeln väl med exempelvis ett möbelskydd. Snö och regn ska inte komma i kontakt med möbeln och det måste finnas en distans mellan möbelskydd och möbel. Om du måste förvara dina utemöbler utomhus, placera dem på upphöjda ytor så att de inte kommer i kontakt med marken. Detta hjälper till att förhindra fuktupptagning och mögelbildning.

    Vi rekommenderar att vinterförvaringen sker på en sval plats. Se till så att möblerna är torra när de ställs undan, och var noga med att luften kan strömma fritt mellan möbelskydd och möbeln. Förvara möblerna skyddat från väder och vind, i ett torrt, svalt och välventilerat utrymme.
    Tommy
  • Vad innebär egentligen laserad furu?

    Olof
  • Hej Olof,

    När furun är laserad innebär det att den har behandlats med ett transparent eller färgat träskydd för att bevara träets naturliga utseende samtidigt som det skyddas mot fukt och andra väderförhållanden. Laserade produkter kan ge en subtil färgton till träet och bidra till att förhindra att det blir grått eller missfärgat över tiden.
    Tommy