Vad har jag för ansvar för vatten och avloppsledningar inne på min fastighet?

Hej!

Vad har jag för ansvar för vatten och avloppsledningar inne på min fastighet?
Marcus

Kommentarer

  • Hej Marcus,

    Tack för din fråga!

    Som fastighetsägare ansvarar du för VA-­installationen, dvs vatten­ och avloppsledningar inom fastighetens gränser fram till förbindelsepunkten. Denna är oftast placerad ca 0,5 meter utanför tomtgräns.

    Du ansvar även för platsen kring vattenmätaren, inklusive de avstängningsventiler som finns på båda sidor om mätaren. Mätaren får inte vara inbyggd utan ska vara lätt åtkomlig för mätarbyten och avläsning. Mätaren är Hedemora Energis egendom och ska bytas inom ett visst intervall.

    Du har skyldighet att följa Hedemora kommuns allmänna bestämmelser om VA samt det som regleras i VA-­taxan.

    Hedemora Energi