Kan jag använda majs – eller stärkelsepåsar för mitt matavfall?

Hej,

Jag undrar om jag kan använda andra typer av påsar för mitt matavfall t ex., majs – eller stärkelsepåsar?

Tack!

Magnus

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    Tack för din fråga! Enbart påsar av papper är OK vid matavfall. Det är således inte okej att använda majs – eller stärkelsepåsar för matavfall. Matavfallet från Hedemora komposteras inte längre utan transporteras till Borlänge för att bli till rötgas.

    Anledningen till att majs – och stärkelsepåsar inte längre är okej att använda är för att dessa kan störa i rötningsprocessen samt att dessa inte bryts ner tillräckligt snabbt och kan på så vis fastna i rötningsanläggningens rörliga delar.

    Hoppas du fick svar på din fråga ☺️

    Hedemora Energi