Hur undviker jag fastfrusna påsar i kompostkärlet vintertid?

Hej,

Mina kompostpåsar fryser fast och min tunna blir inte tömd - vad ska jag göra?

Tack för hjälpen ☺️

Magnus

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    Det stämmer det du säger, om påsarna har frusit fast kan vi inte tömma din bruna komposttunna! Här kommer lite tips på hur man kan förebygga att dom fryser fast:
    • Se till att din kompostpåse är så torr som möjligt. Lägg lite papper i botten av påsen, låt matavfallet rinna av ordentligt och låt påsen stå luftigt.
    • Lägg en tidning i botten av tunnan, då lossnar påsarna lättare.
    • Låt påsen frysa till innan du lägger den i kärlet.
    • Byt påse ofta och rulla ihop den ordentligt.

    Om ditt avfall ändå har fastnat, försök lossa kompostpåsarna från kärlets kanter med lämpligt redskap eller ta in kärlet i ett varmare utrymme och låt det tina innan hämtning.

    Lycka till!
    Hedemora Energi