Verksamhet med hygienisk behandling

Jag planerar att starta enskild näringsliv verksamhet inom massage, PT, kostrådgivning och hälsocoach. Det står inte riktig klart och tydligt om man behöver anmäla om verksamhet med hygienisk behandling.. På er hemsida står det att massage inkluderas men på anmälans blankett finns massagen inte med som alternativ bland piercing, akupunktur eller tatuering.

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Massage omfattas av vår tillsyn enligt miljöbalken men omfattas inte av kraven på anmälan innan som de verksamheter du nämner. Så du kan starta detta utan att anmäla till oss men du kan behöva kolla med plan- och bygg så att lokalen har bygglov för rätt ändamål.

    Med vänliga hälsningar
    Maria Aldén Kommunvägledare