Prismahuset

Hejsan!
Jag har en kort fråga jag funderat på länge. Varför döptes Prismahuset I Härnösand till Prisma? Vad betyder namnet? Och varför döps det om till Graf?

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga. Den var klurig vad gäller namnet Prismahuset men vi tog arkitektens son Erik Centerwall till hjälp och han berättade att det var hans mamma Kickan Centerwall som hittade på namnet. Hon tänkte att det var en symbolik för huset med många olika verksamheter som när ljuset går igenom en prisma och sprids i olika färger.

    Namnet Graf anspelar på fastighetens namn - Telegrafen och enligt Westerlinds som är ägare ska namnbytet signalera förändring och nysatsning.

    God Jul!