Har ni karta över Härnön?

Jag behöver en karta över Härnön. För oss som vill gå långa sträckor skulle det vara bra om rutten Härnön runt skulle markeras genom band eller skyltar. Jag skulle bli glad om ni kunde skicka mig en karta över Härnön.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Det finns tyvärr inga tryckta kartor över vandringslederna men i Härnösands besökskarta finns leden Härnö Trail och Härnöleden utmärkta men inte i detaljnivå. På kommunens hemsida finns en sammanställning av leder i området med kartor som går att ladda ner, se här.

    Ett projekt håller just på att avslutas där man bland annat rustat upp och gjort nya leder i kommunen, däribland Härnöleden, Gådeåleden och lederna på Fälleberget . Kartor över dessa är dock inte klara än.
    Maria Aldén Kommunvägledare
  • Det finns ingen karta över Härnön runt så jag gick in på Lantmäteriets hemsida och skrev ut en karta. Gick hela sträckan i söndags med start och målgång på torget. Totalt blev det 30,6 km. Jag har fått många positiva kommentarer på Facebook/Instagram och hoppas därför att kommunen kunde göra en proffsigare karta och märka ut leden med band/färg för just nu är det många som är ute och vandrar pga Corona-pandemin. Det skulle också vara roligt om det fanns några pausplatser med bord längs leden.
  • Jag har skickat din fråga vidare till min kollega som just nu är ute på vandringslederna och inventerar dem samt arbetar med att ta fram mer material om våra fantastiska vandringsleder här i Härnösand.

    Klicka här för mer information om vandrings- och mountainbikeleder i Härnösand.
    Härnösands kommun
  • Tack för ditt svar. Jag har även kontaktat Issam Sassi som tar ärendet vidare till samhällsförvaltningen för utplacering av bord och bänkar.

  • Nu har jag fått svar ifrån min kollega på näringslivsenheten och hon skriver så här:

    " Vad roligt att du hittat en fin slinga runt Härnön, det finns många vägar och stigar att upptäcka. Den leden vi just nu färdigställer på Härnön är Härnöleden och den går inte runt hela kusten men likväl går den på själva Härnön. Leden är en rundslinga så du kan välja och starta och avsluta var helst längs leden. Med start på Härnösands central tar leden dig till Sälsten, Myran, Vangsta, Smitingen, Vårdkasen och tillbaka till centralen. Längs leden finns möjlighet till avstickare till Smitingens naturreservat, Norra eller södra utsikten på vårdkasen, Speckstaberget eller varför inte vika av på någon av Härnötrails fina sträckningar som också är markerade i skogen. Klicka här för kartor till Härnötrail!"
    Marielle Oikari Kommunvägledare