Förtäring av alkohol på allmän plats

Hej,

Som jag förstått det så finns inget generellt förbud mot att förtära alkohol på allmän plats. Däremot har kommuner ofta lokala föreskrifter om detta. Hur ser det ut i Härnösands kommun?

Kommentarer

  • Hej Kalle,

    I Härnösand kommuns allmänna lokala ordningsföreskrifter så står det så här:

    Spritdrycker, vin, öl överstigande 2,25 volymprocent alkohol samt sådan annan jäst alkoholdryck som avses i alkohollagen (2010:1622) får inte förtäras på offentlig plats inom det område som anges med särskilda begränsningslinjer på karta till dessa ordningsföreskrifter, de områden som avses framgår nedan.

    Vad som anges i första stycket innebär ingen inskränkning för de anmälnings- och tillståndspliktiga beslut som kan ha meddelats för serveringsställen på offentlig och därmed jämställd plats.

    Hoppas detta besvarade din fråga.

    Med vänliga hälsningar,

    Marielle Oikari Kommunvägledare
    (Uppdaterad )