Det finns en modell i trä av stadsplan en från 1950 och 1960 talen i Sambibliotekets våning 4

Vilken skala är modellen av den gamla stadsplanen som finns i sambiblioteket våning 4

Kommentarer

  • Hej Tessie,

    Modellen var stadsbyggnadsingenjören Kalle Andersson verk. Han byggde på modellen under lång tid, från 50-talet och en bra bit in på 70-talet. Modellen har ingen märkning så vi vågar inte exakt säga skalan eller om den är helt skalenlig.
    Genom att mäta ett av husen kan vi anta att modellen är i skala 1:1000.

    Med vänliga hälsningar
    Maria Aldén Kommunvägledare