Varmt i lägenheten

Det är varmt ute och även inne i lägenheten, vad kan man göra?
Jeasmine Kundservice

Kommentarer

  • Här kommer lite tips på hur du får det lite svalare i din lägenhet:

    Så håller du lägenheten sval – utan AC

    Under den mest intensiva sommarvärmen och tropiska nätter kan det nästan bli outhärdligt varmt i lägenheten. Luftkonditionering är dyrt, men för dig som inte har AC hemma är hoppet inte helt ute. Med några enkla åtgärder kan du hålla temperaturerna nere och härda ut den värsta hettan.
    • Dra för gardinerna och stäng fönster och dörrar under de varmaste timmarna, framför allt söderfönster.
    • Stäng persiennerna och mörkläggningsgardinerna om du har sådana. På så vis håller du värmen borta från lägenheten. Har du inte persienner eller mörkläggningsgardiner kan du hänga upp lakan eller en filt.
    • Ett klassiskt husmorsknep är att blöta ner handdukar och hänga upp i fönstret.
    • Öppna dina fönster först när solen gått ner och luften ute är svalare än inne i lägenheten, annars får du bara in varmluft.
    • Skaffa dig en fläkt. Här lönar det sig att vara ute i god tid, när värmen slår till säljer fläktarna snabbt slut. Takfläkt i sovrummet kan vara en god ide då den cirkulerar luften i rummet utan att låta lika mycket som exempelvis en bordsfläkt.
    • Stäng av eller dra ur sladden till apparater som genererar värme, exempelvis tv, dator eller stereo. De genererar värme även i stand by-läge. Även belysning alstrar värme.
    • Har du en genomgående lägenhet kan du få till korsdrag genom att öppna ett fönster i vardera änden av lägenheten. Vädra när utomhusluften är svalare än inomhusluften, annars värmer du upp lägenheten,
    • Undvik att använda ugn och spis när det är som varmast. Vänta till kvällen. Samma sak med diskmaskinen som genererar värme och ånga.
    • Duscha varmt – det hjälper faktiskt kroppen att kyla ned – tvärtemot vad man kan tro.
    • Lägg is i en skål och ställ den framför en fläkt. När isen smälter kyler den av luften och ger lindrande svalka.
    • Ha frysen laddad med kylande isbitar och glass.
    • Skölj handlederna med kallt vatten eller ta ett kallt fotbad. Tänk på att vara sparsam med vatten när det är torka.

    Jeasmine Kundservice