Ladda el/hybridbil

Hej
Det finns endast 4st laddplatser att hyra örnensväg alla upptagna 2st av hybrider 2st rena elbilar men motorvärmare uttag på alla som någon nästan aldrig använder något måste göras för har man en ren elbil blir det svårt att ladda. Och i kommun finns det få publika laddplatser. Däremot i kommunens egna garage för deras bilar har det inte varit något problem att installera laddstolpar men för kommunens hyresgäster så är det problem

Kommentarer

  • Hej Hampus!

    Vi kikar på laddplatser för våra hyresgäster just för tillfället och hoppas det blir fler laddstationer att hyra framöver. Så här säger Ronnie, chef över drift och underhåll:

    "Vi på Haninge Bostäder ska bidra till transportsektorns omställning till fossilfritt 2030 och att miljö- och klimatarbetet i Haninge ska vara i framkant.
    Bolaget arbetar nu med att ta fram en strategisk plan för en möjlig laddinfrastruktur utefter aktuellt behov, samt hitta en modell för optimalt antal laddningsställen på våra fastigheter.
    Finns det idag inga laddplatser där du bor, är vår förhoppning att kunna erbjuda det inom närmsta åren. För våra hyresgäster som idag har behovet att ladda sin el- eller hybridbil utan möjlighet till laddplats får vi hänvisa till de publika laddningsplatserna inom Haninge kommun."

    Jeasmine Kundservice
  • Hej
    Men inom några år har ni nu sagt i flera år redan och dom publika inom rimlig avstånd som kommunen äger är 4st i garaget Rudsjöterrassen 11vilket är väldigt få
  • Hej!
    Vi jobbar på för fullt med detta projekt, och förhoppningsvis ser ni resultat med fler laddstolpar under våren.
    Jeasmine Kundservice
  • Det som  Hampus nämnde innan det att ni jobbar på  för fullt med denna projekt har ni sagt i fler års tid, men tyvärr så inget händer. Ni hänvisar även till de offentliga laddning platser, som tyvärr är väldigt få och oftast upptagna eller urfunktion i hela Haninge vilken ger oss ändå inte möjlighet att ladda.

     Nu nämner ni även att ni förhoppningsvis kan se resultat av fler laddstolpar under våren. Gäller det då alla områden som Jordbro, Västerhaninge osv eller pratar man bara om Handen nu igen.
  • Hej Joanna!

    Vi kikar på ladd-platser i de flesta av våra områden och tyvärr tar det lite tid, men det är en pågående process hos oss just nu.
    Jeasmine Kundservice
  • Hej  Jeannine
    Att det tar tid och år, har vi redan förstått. Lite svårt att tro att ni hinner med det innan fossilfritt Sverige 2030 då folk kommer inte vilja att skaffa sig en elbil om de inte har möjlighet att lada den i sin hyresvärd

    Dock känner jag mig inte riktig nöjd med svar på min fråga, då jag frågade om Alla områden i fokuset just på Jordbro och även Västerhaninge, då det känns att det vi bli lätt bort glömda när det gäller såna beslut och ”de flesta områden” betyder inte alla då.

    I dagsläget har jag  parkering plats med motorvärmare i Jordbro. När jag mailade frågan för ett tag sen när jag skaffade mig en elbil om det finns möjlighet att byta den till laddstolpe , fick jag som svar att motorvärmaren är kopplad till 2-fas kablar och laddstolpe behöver 3-fas. Vilken betyder att kablar behöver bytas. Det är väl lite enklare och byta kablar till 3-fas kabel när rören med 2-fas kablar  är redan ingrävda än att gräva på nya ställa. Sen är det självklart att man ska inte tvinga alla att byta till laddstolpe men det finns flera allternativ att ut gå från. Den flesta hyresvärden erbjuder i dagsläget att hyra ut boxa för laddning, där man betala extra avgift och har en bindningstid för det. Något som ni kanske kan tänka er med.
  • Hej igen Joanna!

    Vår plan är att påbörja installationen av laddstolpar under 2023 och målet är att alla våra områden ska få några laddstolpar till att börja med. Sen kommer vi att öka antalet när efterfrågan ökar.
    Jeasmine Kundservice

  • Undrar om det finns någon uppdatering än på när det kommer sättas upp laddstolpar? 😀
    Michel
  • Hej Michel!

    Nu börjar det äntligen hända lite (som syns utåt) i denna fråga 😊
    Vi kommer att påbörja installationen av laddstolpar för elbilar/hybrider på följande adresser under hösten:
    • Vega
    • Dalarövägen
    • Kulfångsgatan
    • Vendelsövägen
    • Folkparken
    • Södra Jordbrovägen
    • Moränvägen 2-104
    • Utöka med en till laddplats och byta ut de gamla på Örnens väg
    Sen fortsätter vi med övriga områden.
    Jeasmine Kundservice