Laddplats för elbilar

Vi på Haninge Bostäder ska bidra till transportsektorns omställning till fossilfritt 2030 och att miljö- och klimatarbetet i Haninge ska vara i framkant.
Bolaget arbetar nu med att ta fram en strategisk plan för en möjlig laddinfrastruktur utefter aktuellt behov, samt hitta en modell för optimalt antal laddningsställen på våra fastigheter.
Finns det idag inga laddplatser där du bor, är vår förhoppning att kunna erbjuda det inom närmsta åren. För våra hyresgäster som idag har behovet att ladda sin el- eller hybridbil utan möjlighet till laddplats får vi hänvisa till de publika laddningsplatserna inom Haninge kommun.
Haninge Bostäder

Kommentarer

  • Tittar man på möjligheten att byta motorvärmaruttag till ladduttag? Den största faran som jag förstått det handlar om att stickproppar inte är gjorda för en hög belastning över lång tid och att man får varmgång i dessa, speciellt om uttag är slitna. Jag skulle vara villig att själv betala för en laddbox om förutsättningarna i ledningsdimensionering är där och tror att många fler är det också.
  • Hej Marcus!

    Vi kikar på olika lösningar som ska bli bra både för våra hyresgäster och oss. Men vi kan tyvärr inte svara ännu på när detta kommer att ske.
    Jeasmine Kundservice
  • Vi har ju elnätet genom vattenfall i lägenheter, varför inte då göra en försök för samarbete med Vattenfall  om det är så att man behöver byta som Marcus nämnde ovan stickproppar som inte är gjorda för så hög belastning men även kablar som är inte är inte heller anpassad för installationen av laddbox. Ni nämner också att vi kan använda oss  av Haninge kommun offentliga laddning stationer, de är ganska få i dags läge och även alltid upptagna om såna finns.
  • Hej Joanna och tack för din input!
    Vi kikar på olika lösningar för tillfället för att det ska bli så bra för så många som möjligt.
    Ha det gott!
    Jeasmine Kundservice
  • Hej, vad är status kring laddplatser just nu? Tungelsta specifikt. Har genom jobbet endast möjlighet att ha el-bil och laddmöjlighet hemma är behövligt!
    Marcus
  • Hej Marcus!

    Under sommaren har vi påbörjat arbetet med att installera laddplatser för elbilar i våra bostadsområden, hittills har vi installerat laddplatser i Vega, Vendelsö och i Jordbro.
    Installationsarbetet fortsätter sedan i höst och planeras även för 2024. Målet är att det ska finnas laddplatser i varje område år 2025.
    Tungelstavägen är inte aktuellt förrän tidigast under 2024, så tills vidare får vi hänvisa dig till andra laddstationer.

    Jeasmine Kundservice