Får jag hyra ut min lägenhet i 2:a hand

Jag önskar hyra ut min lägenhet i andra hand, hur gör jag?
Haninge Bostäder

Kommentarer

  • Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste du först kontakta oss och be om tillstånd. Du ska ha bott minst ett år efter att du fått ditt bostadsavtal. Tänk på att du behöver vara ute i god tid.

    För att få hyra ut i andra hand ska man ha något som heter ”beaktansvärda skäl”. Exempel på det är bland annat sjukdom, studier eller tillfälligt arbete på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden och sambo på prov.

    Vi godkänner uthyrning i andra hand som längst tolv månader i taget. Får du en ny hyresgäst, eller om kontraktet ska förlängas, behöver du ett nytt tillstånd.

    Otillåten andrahandsuthyrning kan leda till att hyreskontraktet sägs upp.

    Kom ihåg att det är ditt ansvar att hyran betalas i tid och att lägenheten vårdas, även när du hyr ut i andra hand. Det innebär att om andrahandshyresgästen missköter sig, vanvårdar lägenheten eller stör grannarna, så kan du som förstahandshyresgäst bli uppsagd eller skadeståndsskyldig.

    Ansökningsblanketten finns här.

    Du hittar mer information under vår uthyrningsguide här!

    Haninge Bostäder