Vilken jord­fels­bry­tare ska jag välja? Typ A, F eller B?

Erik

Kommentarer

  • De olika typerna hänför sig till vilken typ av felström jord­fels­bry­tare klarar av att detek­tera.

    Typ A: Jord­fels­bry­tare som kan detek­tera både nätfre­kvent växel­ström och pulse­rande likström. Felström med pulse­rande likström kan produ­ceras av alla laster med effekt­re­gle­ring, såsom likrik­tare, tyris­torer etc. Jord­fels­bry­tare typ A används över­allt där elektro­niska och icke elektro­niska belast­ningar drivs utan en frekvensom­vand­lare eller likrik­tare.

    Rekom­men­derat använd­nings­om­råde:

    Allmänt (hushåll, butik, indu­stri)
    Vägguttag, dimrar, swit­chade ström­för­sörj­ningar, steg­mo­torer, fläktar, ugnar.

    Typ HI (Typ A + kort­tids­för­dröj­ning): Jord­fels­bry­tare med en kort fördröj­ning, men som fort­fa­rande löser inom tiden enligt allmän typ.

    Rekom­men­derat använd­nings­om­råde:

    Allmänt (Hushåll, butik, indu­stri)
    Större belys­nings­grupper, ström­för­sörj­ning till datorer och andra grupper där strömspikar kan före­komma.

    Typ F (Typ A + kort­tids­för­dröj­ning+ 1 kHz): Jord­fels­bry­tare som kan detek­tera växel­ström upp till 1 kHz och pulse­rande likström. Enfas frekvensom­vand­lare kan gene­rera felströmmar med blan­dade frekvenser som avviker från 50 Hz.

    Rekom­men­derat använd­nings­om­råde:

    Allmänt (Hushåll, butik, indu­stri)
    Hushålls­ap­pa­rater med enfas växel­rik­tare
    Tvätt­ma­skiner, Värme­pumpar, Luft­kon­di­tio­ne­ring

    Typ B & B+: Jord­fels­bry­tare typ B, som kan detek­tera växel­ström upp till 1 kHz, pulse­rande likström och ren likström.

    Rekom­men­derat använd­nings­om­råde:

    Indu­stri­tillämp­ningar
    Motorer med fler­fasig växel­rik­tare, Ladd­nings­plats för elfordon, Solcellsan­lagg­ningar, hissar, rull­trappa

    Typ S: är en speci­altyp för 300 mA felström, avsedd enbart för anlägg­nings­skydd som är selektiv mot efter­kopplad jord­fels­bry­tare för person­skydd.
    Anton Sjödin Teknisk support