Vilken bryt­för­måga ska jag välja?

Vilken bryt­för­måga på effektrytare ska jag välja?
Tom

Kommentarer

  • Vilken bryt­för­måga du ska välja på din effekt­bry­tare beror på stor­leken på det matande nätet. Kort­slut­nings­strömmen bestäms av nätets trans­for­mator. Det lokala ener­gi­bo­laget ska kunna ge dig korrekta uppgifter för att ta reda på kort­slut­nings­strömmen. Kort­slut­nings­strömmen avtar ju längre från trans­for­ma­torn skyddet befinner sig och det spelar roll vilken typ av dimen­sion på kabel som används. Därav behöver man brytare med högre kort­slut­nings­för­måga i inkom­mande central/ställ­verk och lägre, ju längre ut i anlägg­ningen skyddet placeras.

    Som ett exempel så har en 800 kVA trans­for­mator en märk­ström på 1804 A och en kort­slut­nings­ström på ca 30 kA.
    Anton Sjödin Teknisk support