Vad händer utan last­ba­lan­se­ring?

David

Kommentarer

  • Last­ba­lan­se­ringen reglerar fördel­ningen av effekten i fastig­he­tens elan­slut­ning och ser till att den inte över­be­lastas när flera ladd­boxar används samti­digt. Om flera ladd­boxar används utan last­ba­lan­se­ring finns det två möjliga alter­nativ:

    Den elekt­riska infra­struk­turen får byggas upp så att den blir över­di­men­sio­nerad, vilket medför högre krav på utrymme och därmed ökade kost­nader
    Om den elekt­riska infra­struk­turen ej är dimen­sio­nerad för de effekter som ladd­box­arna behöver, kan det i värsta fall leda till över­be­last­ning, utlösta säkringar och spän­nings­bort­fall i fastig­heten
    Anton Sjödin Teknisk support