Påverkar ett solcells­sy­stem husan­slut­ningen?

Petrus

Kommentarer

  • Ja, ett solcells­sy­stem kan påverka husan­slut­ningen. Ett solcells­sy­stem gene­rerar energi som matas in i elnätet. Detta kan resul­tera i en föränd­ring av flödet i husan­slut­ningen och kan kräva en juste­ring av elmä­taren och de elekt­riska instal­la­tio­nerna.

    Dess­utom kan ett solcells­sy­stem leda till att mer el dras från elnätet för att täcka husets behov om inte till­räck­ligt med energi produ­ceras av solpa­ne­lerna. I det här fallet kan du behöva begära en större husan­slut­ning eller en högre effekt­nivå för din elmä­tare.

    Vi rekom­men­derar därför att du kontaktar en behörig elekt­riker för att utvär­dera ett solcells­sy­tems påverkan på husan­slut­ningen och för att göra even­tu­ella juste­ringar.
    Anton Sjödin Teknisk support