På effektbrytaren står det Ics och Icu. Vad betyder det?

På brytaren står det Ics och Icu. Vad betyder det?
Andy

Kommentarer

  • Icu – (Ulti­mate short circuit brea­king capa­city) på svenska, yttersta märk­kort­slut­nings­bryt­för­måga.

    Detta är det högsta (poten­ti­ella) ström­värdet som effekt­bry­taren kan bryta utan att skadas. Kontakten testas för denna egen­skap med hjälp av nedan­stå­ende test­se­kvens:

    • O - t - CO
    • O = från­slag (öppen)
    • t = tidsin­ter­vall för termisk stabi­li­se­ring av brytaren (minst 3 minuter).
    • CO = akti­ve­ring (till­slag - från­slag)

    Efter ovanstå­ende sekvens för att testa Icu-kapa­ci­teten hos en ström­bry­tare görs ytter­li­gare tester för att säker­ställa:
    • Den dielekt­riska motstånds­kraften.
    • Över­be­last­nings­skyddet på det elektro­niska skyddet inte har påver­kats av testet.

    Ics – (Service short circuit brea­king capa­city) på svenska, drift­bryt­för­måga.

    Detta repre­sen­terar en "prak­tisk" bryt­ka­pa­citet medan effekt­bry­taren är "i drift".
    Sanno­lik­heten för Icu är extremt låg, och under normala omstän­dig­heter är felström­marna betyd­ligt mindre än bryta­rens Icu.
    Effekt­bry­taren testas för denna egen­skap med hjälp av nedan­stå­ende test­se­kvens:

    O - t - CO - t - CO

    Efter ovanstå­ende sekvens för att testa Ics-kapa­ci­teten hos en effekt­bry­tare görs ytter­li­gare tester för att säker­ställa:
    • Den dielekt­riska motstånds­kraften.
    • Att effekt­bry­taren kan bära det speci­fi­ce­rade ström­värdet In, med en tempe­ra­turök­ning om accep­tabla gränser.
    • Det elektro­niska skyddet inte har påver­kats av testet.

    Samman­taget är syftet att kontrol­lera att kontakten i brytaren är i gott skick och till­gänglig för normal drift.
    En omedelbar inspek­tion eller repa­ra­tion av effekt­bry­taren rekom­men­deras dock.
    Anton Sjödin Teknisk support