Måste jag sätta jord­fels­bry­tare?

Hampus

Kommentarer

  • Jord­fels­bry­tare (JFB) krävs i ett antal fall, se Elsä­ker­hets­ver­kets före­skrifter 2008:1 samt elin­stal­la­tions­reg­lerna SS 436 40 00 utgåva 3. Gene­rellt gäller JFB för 20 A-uttag för allmänt bruk samt belys­nings­kretsar och 32 A vid utom­husuttag.

    Absolut krav är att uttag upp till 16 A i bostäder, grund­skolor, förskolor, fritids- eller daghem ska skyddas av JFB på 30 mA.
    Philip Teknisk support