Hur ställer jag in en effekt­bry­tare?

Henrik

Kommentarer

  • Att ställa in en effekt­bry­tare kräver infor­ma­tion om matande nät. Det går därför inte att ge gene­rella svar på vilket värde man ska ställa in sin brytare på. Viktigt att beakta är både anlägg­ningens minsta och maxi­mala kort­slut­nings­ström.

    Inställ­ning av ett termo­mag­ne­tiskt skydd
    De orangea pilen visar inställ­ning för det termiska skyddet, dvs det skydd som hanterar en över­ström. På en T/M effekt­bry­tare kan man endast ställa in strömmen, men inte tiden.
    Exempel: en 100A effekt­bry­tare ska ställas in på 80A. Vrid då pilen till 0,8 på vredet för Ir (x In).

    Den gröna pilen visar inställ­ning för det magne­tiska skyddet, dvs det skydd som hanterar en kort­slut­ning.
    Lika över­ströms­skyddet kan man endast ställa in strömmen.
    Exempel: i en anlägg­ning vill man ställa in kort­slut­nings­strömmen till 8x märk­strömmen. Vrid då pilen till 8 på vredet för Ii (x In).

    effektbrytare  inställning av termomagnetiskt skydd Inställ­ning av ett elektro­niskt skydd (LSI)

    Med en LSI effekt­bry­tare kan man göra mer exakta inställ­ningar än med T/M. Detta är nödvän­digt om man har skydd uppströms eller nedströms som man vill ha selek­ti­vitet mellan.

    De orangea pilarna visar inställ­ning för det termiska skyddet, dvs det skydd som hanterar en över­ström. På engelska kallas det ”Long time protec­tion” (därav L:et) och på svenska lång­tids­skydd eller över­ströms­skydd. På en LSI effekt­bry­tare kan man både ställa in tid och ström för över­ströms­skyddet
    Exempel: en 160A effekt­bry­tare ska ställas in på 144A. Vrid då pilen till 150 samt den högra pilen till 0,96.
    Tids­in­ställ­ningen tr(s) justerar tiden på det termiska skyddet, i det här exemplet 0,5-16 sekunder.

    De andra bokstä­verna S och I, i LSI står för ”Short time protec­tion” (kortids­skydd) och ”Instan­ta­neous protec­tion” (momen­tant kort­slut­nings­skydd). Det är två delar av det skydd som hanterar kort­slut­ningar.
    De blåa pilarna och marke­ring visar inställ­ning för kortids­skyddet och den gröna pilen och marke­ring för det momen­tana kort­slut­nings­skyddet. För inställ­ning av ström använder du vredet Isd (x Ir) och tiden tsd (ms).
    För inställ­ning av ström på det momen­tana kort­slut­nings­skyddet använder du vredet Ii (x In).

    För kortids­skyddet (S) kan man också använda sig av I2t funk­tionen. Denna funk­tion kan man använda sig av för finin­ställ­ning av skyddet. Notera att kurvan beter sig så att en kort­slut­ning med ett högre värde (A) kommer att lösa ut på en kortare tid än en kort­slut­ning med ett lägre värde (A). Väljer man I2 OFF så följer en fast fördröj­ning oavsett felets storlek och därav kommer en inställ­ning med I2t ON ha en längre fördröj­ning än detta värde. Därav är det alltid säkrare att ställa in I2t på OFF om inte noggrann samord­ning mellan skydd behövs.

    effektbrytare  inställning av elektroniskt skydd (LSI)

    Anton Sjödin Teknisk support