Hur mycket felström bör jag max ha på en jord­fels­bry­tare?

Teo

Kommentarer

  • För att undvika onödig utlös­ning rekom­men­deras att läck­ström­marna inte över­stiger cirka 1/3 av märkut­lös­nings­strömmen, det är lika med 10 mA för en jord­fels­bry­tare med märkut­lös­nings­ström 30 mA.

    En tumregel är 2 mA läck­ström för varje 10 A belast­nings­ström. Ett bra sätt att skydda sig mot höga läck­strömmar är att komplet­tera med person­skydds­bry­tare på käns­liga förbru­kare. Både på de grupper som man inte vill ska lösa ut (exempel kyl) och de som kan få högre felström (exempel ytter­be­lys­ning).
    Anton Sjödin Teknisk support