Hur många gånger kan dvärg­bry­taren bryta en kort­slut­nings­ström?

Hur många gånger kan en dvärgbrytare bryta?
Anders

Kommentarer

  • Man provar bryt­för­mågan, den maxi­mala märk­bryt­för­mågan (Icn), vilket motsvarar den största felström som appa­raten klarar. Icn-värdet motsvarar bryt­ning av 2 x maxi­mala bryt­för­mågan + 9 x 500 A. Mer realis­tiska nivåer på felströmmar uppkommer då felet ligger utanför ställ­verket/kaps­lingen. Man får både dämp­ning i kabeln och i en ljus­båge i felstället. Med dessa betyd­ligt lägre felströmmar borde appa­raten kunna bryta fler än tre gånger. Det är däremot omöj­ligt att från till­ver­karen garan­tera fler bryt­ningar än tre, då inga sådana tester finns i stan­darden.
    Anton Sjödin Teknisk support