Hur gör man ett hus så själv­för­sör­jande som möjligt?

Kalle

Kommentarer

  • Flera viktiga åtgärder måste vidtas för att ett hus ska bli så obero­ende av externa ener­gikällor som möjligt.

    Isole­ring: Isole­ringen är avgö­rande för ett ener­gi­ef­fek­tivt hus. Ju högre kvalitet på isole­ringen, desto mindre värme går förlorad, och ener­gi­för­luster till följd av läckage mini­meras.

    Ener­gi­be­spa­rande enheter och belys­ning: Använd­ning av ener­gi­ef­fek­tiva enheter och belys­ning minskar avse­värt ener­gi­för­bruk­ningen i huset.

    Sole­nergi: Att koppla upp sig mot solen som ener­gikälla är ett av de vanli­gaste och mer lönsamma sätten att uppfylla ener­gi­be­hoven i huset. Här skiljer man mellan solceller och solvärme för alst­ring av el resp. värme.

    Värme­pumpar: Värme­pumpar använder energin från omgiv­ningen för att värma och kyla huset.

    Smart ener­gi­han­te­ring: Ett intel­li­gent hem styr ener­gi­flöden och balan­serar ener­gi­pro­duk­tion och -förbruk­ning.

    Ener­gi­lag­ringsenhet: Över­skottse­nergi från solcells­sy­stem matas in i ener­gi­lag­ringsen­heten och tas från den om förbruk­ningen över­stiger produk­tionen. Detta innebär att elbilen kan laddas med klimat­ne­u­tral sole­nergi även på natten. Helst bör husets lagringsen­heter även ha en nödströms­funk­tion, som förser huset med reser­ve­nergi vid strö­mav­brott – för maximal själv­för­sörj­ning!

    Alla hus är olika. Om du vill bli mer själv­för­sör­jande på el måste du ta hänsyn till just dina behov. Vi rekom­men­derar att du rådfrågar en speci­a­list för att hitta en lämplig lösning.
    Anton Sjödin Teknisk support