Hur fungerar nödströms­för­sörj­ningen hos en ener­gi­lag­ringsenhet i ett bostadshus?

Hur fungerar nödströms­för­sörj­ningen hos en ener­gi­lag­ringsenhet i ett bostadshus och vilka är förde­larna för de boende?
Frida

Kommentarer

  • Nödströms­för­sörj­ningen hos en ener­gi­lag­ringsenhet för bostäder fungerar på ett sådant sätt att el matas från ener­gi­lag­ringsen­heten vid ett pågående eller förväntat strö­mav­brott. Ener­gi­lag­ringsen­heten laddas av ett solcells­sy­stem eller en annan förnybar ener­gikälla och kan leve­rera el vid behov.

    Förde­larna för de boende är att de blir mindre bero­ende av elle­ve­ran­tören och inte behöver vara med om några strö­mav­brott. Dess­utom kan batte­riet ibland laddas med lägre taxor, vilket kan leda till mins­kade elkost­na­derna. En annan fördel är att över­skottsel kan matas in i elnätet, vilket kan gene­rera intäkter för de boende.

    Philip Teknisk support