Hur felsöker man jord­fels­bry­tare?

Hampus

Kommentarer

  • Om ett jordfel uppstår i en elan­lägg­ning kan följande felsök­nings­för­fa­rande användas:

    Felfall 1: Jord­fels­bry­taren går ej att slå till efter instal­la­tion.

    Felsök­ning: Se till att nolla och skydds­jord ej har någon förbin­delse med varandra. Detta kan kontrol­leras med summer eller Ohm-meter.
    Kontrol­lera jord­fels­bry­taren genom att från­koppla samt­liga utgå­ende ledningar och prova test­knapp samt åter­ställ­ning. Går inte jord­fels­bry­taren att åter­ställa så är den felaktig.
    Kontrol­lera att endast skyd­dade grupp­nollor är anslutna till nolls­kenan efter jord­fels­bry­taren.

    Felfall 2: Test­knapp fungerar ej.

    Felsök­ning: Se till att nolla och skydds­jord ej har förbin­delse med varandra, och att test­knappskretsen har ström­för­sörj­ning.

    Felfall 3: Jord­fels­bry­taren slår ifrån och går ej att åter­ställa.

    Felsök­ning: Det före­ligger ett jordfel i anlägg­ningen. Sök felet genom att från­koppla alla grupper och åter­ställ jord­fels­bry­taren! Koppla därefter in första gruppen och kontrol­lera om jord­fels­bry­taren löser ut. Om inte, från­koppla första gruppen och till­koppla andra gruppen o.s.v. Med detta förfa­rings­sätt kommer jord­felet att kunna loka­li­seras om det är större än jord­fels­bry­ta­rens märk­fel­ström.

    Bra hjälp­medel vid felsök­ning är en jord­fels­tester eller jord­fels­mä­tare. I enstaka fall kan reläet avmag­ne­ti­seras till­fäl­ligtvis efter från­slag. Det går då inte att åter­ställa. Vänta 10-30 minuter då magne­ti­se­ring ånyo skett och åter­ställ jord­fels­bry­taren.
    Anders Kundsupportchef