Finns det olika ladd­nings­kablar?

Vilka olika laddningskablar finns?
Kalle Andersson

Kommentarer

  • Ja, men det ordet har en bred bety­delse: CRO-/mode 3-kabel mellan termi­nalen och fordonet.

    – CRO till­han­da­hålls av biltill­ver­karen. Deras ladd­nings­ström beror på till­ver­karen, de som inte lever upp till den paten­te­rade GreenUp-tekniken (med förstärkt plugg) är begrän­sade till 8 A, för vissa går upp till 16 A.

    – Det går att använda CRO av ett annat märke för att ladda 14/16 A-fordon vars CRO är begränsad till 8 A (utanför Hagers ansvar).

    – Ladd­nings­kab­larna är i allmänhet 5 m långa. Var därför försiktig med place­ringen av ladd­boxen i förhål­lande till fordon­stypen. Obs! Ladd­strömmen bestäms av den svagaste länken i kedjan

    Varning:
    – Det finns 20 A- och 32 A-kablar.
    – 1-fas och 3-fas.
    – Samman­fatt­ning: Hager säljer endast 32 A 3-faskablar.
    Anders Kundsupportchef