När får man ta över en lägenhet?

Hur lång tid skall man bo i en lägenhet för att få ta över kontraktet? Om t ex en står på kontraktet och den andra är skriven på samma adress och den som står på kontraktet vill flytta.

Kommentarer

  • Hej Truls!

    För att kunna ansöka om att överlåta sitt kontrakt till någon annan måste man ha varit sammanboende minst 3 år med parten. Mer om detta kan du läsa här

    Med vänlig hälsning
    Linda Bostadsförmedlare
  • Man behöver väl inte ha varit sammanboende "inom Gotlandshem" i tre år för att överlåta sin lägenhet till sin make/maka? Jag och min fru har varit sammanboende i 8 år, men bara dom senaste 2 åren i Gotlandshem.
  • Hej Stefan!

    Det stämmer! Man behöver inte ha varit samboende på samma
    adress. Sen finns det olika krav på hur länge man ska ha bott tillsammans
    beroende på vilken relation man har och så skall man så klart ha delat hushållsgemenskap.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör