Kan jag överlåta min bostad till mitt vuxna barn?

Hej!
Kan jag vid eventuell flytt överlåta mitt kontrakt till vuxet barn som varit folkbokfört på adressen i ett år?
Med vänlig hälsning
Lisa

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga,
    Hyreskontraktet kan överföras till närstående såsom föräldrar, barn och syskon under förutsättning att man har haft gemensamt hushåll under minst tre år. Sammanboendet ska styrkas genom personbevis från Skatteverket. Om det finns flera närstående som har bott gemensamt måste alla godkänna att överlåtelsen av hyreskontraktet sker.

    Den nya kunden ska godkännas av GotlandsHem enligt samma hyresvillkor som för nya hyresgäster och övertar alla rättigheterer och skyldigheter enligt hyresavtalet.

    Mer information om att överlåta sin bostad hittar du ​här ​​​

    Med vänlig hälsning
    Linda Bostadsförmedlare
  • Hej! Jag undrar om det gäller tre år tillbaka i tiden från det att kontraktet skrivs över eller om det kan vara 3 år tillbaka i tiden?

  • Hej Lovisa!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Man behöver kunna visa att man varit sammanboende
    tillsammans i minst tre år, men det behöver inte enbart ha varit i en lägenhet hos oss på GotlandsHem

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Okej! Men det kan alltså vara att man bott tillsammans för 3 år sen till exempel? Mvh
  • Nej, det måste vara i nutid.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör