Önskemål av ny lekplats samt sittplats på innegården gällande Kyrkvägen i Lärbro

Hej!

Bakgrund:
Just nu på Kyrkvägen bor det 23 barn och ungdomar i olika åldrar. Vi har just nu bebisar och upp till 17 åringar samt föräldrar, äldre och pensionärer.

På Kyrkvägen finns det en innegård med ett fint grönområde som uppskattas av de boende. Det finns även en liten lekplats som under åren har EU anpassats genom att ta bort ett befintligt staket och förnyat gungställningen samt byte av sand. Ett försök till att göra en "leksandlåda" med nät för att hindra katternas toabesök gjordes också men nätet var av det mjuka slaget och lade sig snabbt på sanden vilket gjorde den till en fara för barnen som trasslade in sig i nätet samt att katterna hittade dit ändå. Även skulle sanden bytas ut till bark men den barken hamnade i Slite.

I dagsläget finns en sittplats med bord, två gungor och en fjäderhäst som dessa barn och ungdomar ska dela på.

Förfrågan:
Då vi är många boende som gärna sitter ute och pratar samt jobbar för att barnen ska röra på sig och ta vara på den lediga tiden dom har genom att vara ute så känner vi att denna uteplats behöver prioriteras.

Vi är ett stort område med många barnfamiljer. Under kvällar, lov och helger kommer det många kompisar hit så uteplatsen använda av många flitigt.

Därav önskar vi att vi får en ny lekplats och en sittplats där vi kan umgås.

Förslag och önskemål av de boende samt barn och ungdomar:
Vi är överens om att något bör göras i området för att gemenskapen bland barnen och föräldrar ska bli bättre och att deras utelek gynnas av kreativa lekar och en chans till rörelse.

En mer utvecklad sittplats med möjlighet till att grilla är ett önskemål, mer torn och klätterväggar att leka och klättra i och på, en kreativ plats med många gömställen för kurragömma samt en plats där streatbasket och mål för "bandy" kan ställas upp önskas.

Utförande:
Att bygga en ny lekplats kostar miljoner vilket vi är fullt medvetna om. Men vi är övertygade om att om det satsas på aktivitet utanför dörren kommer barnen i området få växa upp med möjligheter som många andra aldrig får, dom kan bjuda in sina kompisar till lek och rörelse och få ett aktivt liv.

En annan aspekt i det hela är att området blir mer attraktivt och att det kan bli mer rörelse mellan områdena i Lärbro.

Inga av barnen har nappat på iden att rita hur dom tänker med alla har varit med i samtalen som gjorts av föräldrar.

Slutsats:
Önskemål om att göra något nytt på innegården är stor.
Önskemål som kommit fram är:
Grillplats, fler sittplatser, nergrävd studsmatta, knäveckshäng, klättervägg, torn, ny sand eller annan grund, basketkorg, lite olika lekdelar som i Almedalens lekpark för olika åldrar, att cykelboden flyttar till marken utanför tvättstugan.

Vi har ett ganska stort och fin område som skulle kunna bli något fantastiskt.

Vi hoppas på att detta lyfts upp och att vi på Kyrkvägen inom snar framtid kan få glädjande besked om att detta område kommer få renovering och ny lekplats som höjer de boendes vardag och barnens möjlighet till lek och rörelse.

(Vi fick även med bilder på andra lekplatser här som exempel på hur det skulle kunna se ut men som vi väljer att inte publicera här)

MVH

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du hjälper oss att bli bättre.

    Vi går igenom alla inkomna förslag i slutet på varje månad. Vårt Förslagsråd ser då på möjligheterna att genomföra ditt förslag. Stora förbättringsförslag som behöver planeras in i nästa års budget eller som kräver undersökning i kvarteret lämnas till ledningsgruppen för beslut.

    Så fort vi har ett beslut som rör ditt förslag får du ett svar här i kundforumet. Varje gång du får ett nytt svar på ditt inlägg får du ett mejl som berättar att vi svarat dig.

    Tack för förslaget, din åsikt är viktig för oss.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Hej igen!

    Nu har ditt förslag tagits upp i förslagsrådet.

    Vi håller kontinuerligt på att se över våra befintliga lekplatser och parallellt kikar vi även på framtida nyetableringar. Vi har några konkreta områden för nyetablering/upprustning av befintliga både i norr och söder om Visby som är med i våra kommande planer att ha en dialog runt. Lärbro, Kyrkväggen är en av dessa. Vi kommer framöver ta kontakt med er för att starta upp en dialog oss emellan!

    Vänliga hälsningar

    Yvette Kommunikatör
  • Hej.
    Helt underbart😍💪
    Mvh Helen
  • Har inte hört något på ett år. Något på gång? / Helen
  • Hej Johan.

    Vi ser över möjligheten att genomföra det här men vi har tyvärr inte mer information i nuläget och behöver få återkomma till er.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör