Om jag gör ett bostadsbyte, får jag då ta över den plats som min bytespart har haft?

Ja, det är möjligt att ta över en parkeringsplats i samband med ett bostadsbyte.
GotlandsHem

Kommentarer

  • Är det inte rimligt att om någon flyttar/ byter lägenhet så skall parkeringsplatsen gå till de som står i kön . Parkeringen erhålls ju via egen kö.
  • Hej Kalle!

    Parkeringen följer med huvudavtalet (i dessa fall bostadsavtalet) varför även den kan följa med i bostadsbytet. Detta gäller alltså vid direktbyten med annan hyresgäst, inte om man söker en bostad via bostadskön.

    Vänliga hälsningar /
    Andrei Bostadsförmedlare
  • Att en parkeringsplats kan följa med en lägenhet behöver ju inte betyda att den skall göra det. Jag tycker att GH skall tänka över detta och också tänka på sina befintliga hyresgäster som står i kön, nya hyresgäster borde som andra få ställa sig i kön o invänta sin köplats.
  • Hej igen Kalle!

    Vi tar med oss dina synpunkter, tack för att du hör av dig.

    Vänligen /
    Andrei Bostadsförmedlare
  • Hej  Andrei, Bostadsförmedlare

    Kan en parkering följa med i hyreskontraktet även om man inte har gjort ett bostadsbyte?

    Vänliga hälsningar
  • Hej Stina,

    Bostaden är alltid själva huvudavtalet så om det sägs upp så sägs även underavtal upp. Exempel på underavtal är parkering och förråd. Vid ett bostadsbyte eller en överlåtelse följer eventuella underavtal med bytet eller överlåtelsen av bostaden. Om man fått sin bostad via bostadskön finns alltså inga underavtal från början.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem