Konsten att sätta en hyra.

Läser att ni skall be hyresgästerna om hjälp för att bestämma hyrorna. Märkligt. Ni vet väl vad de kostar i drift och räntekostnader och sen ett rimligt påslag. Svårare än så behöver det inte vara. Vill ni blanda in marknadshyror istället borde lägenheterna i Slite kosta en tredjedel av vad de kostar i Visby eftersom det är vad villorna gör..

Kommentarer

  • Hej Gunnar!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Den nya hyressättningen som baseras på standard, kvalitet, service, närmiljö, närservice och läge sätts utifrån fyra poängområden; Områdespoäng, Storlekspoäng, Bostadens standardpoäng och Kvarterets standardpoäng.

    Och för att hyressättningen ska bli så rättvis som möjligt gör vi på GotlandsHem och Hyresgästföreningen det här tillsammans med hyresgästerna som kommer att få vara med och värdera sitt boende utefter de olika poängområdena.

    Marknadshyror är inte något vi använder oss av och den typen av hyressättning skiljer sig väldigt mycket från GotlandsHems.

    Läs gärna mer om den nya metoden för hyressättning här.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör