Hur sätter Gotlandshem sina hyror?

På sistone har jag förvånat mig över Gotlandshems hyressättning. Jag bor på Sjöliljan i en drygt tio år gammal lägenhet. Lägenheten är en trerummare på 78 kvadrat. Månadshyran på motsvarande nyproducerad lägenhet på A7 fältet är åtskilliga tusenlappar lägre. Det är väl sjöutsikten som är värd så många extra tusenlappar har jag förmodat.
Nu går man ut med en fullständigt unik lägenhet mitt i Världsarvet. En femrummare på 137 kvadrat. Strålande utsikt över hav och den medeltida staden, brädgolv, kakelugn, kallskafferi... Inhägnad gård med planteringar, möjlighet att parkera bil... Allt detta för en hyra som överstiger min med ett par hundralappar. Jag önskar inte den kommande hyresgästen en ännu högre hyra men jag vore tacksam att få veta vilka faktorer som betingar denna jättehyra på Sjöliljan.

Kommentarer

  • Hej Ulla!

    Tack för att du kontaktar oss!

    Hyressättningen för nyproduktion är baserat på
    produktionskostnaden. GotlandsHem är ett allmännyttigt bolag, vilket innebär
    att vi alltid strävar efter att sätta så låg hyra som är möjligt, men hyran
    måste alltid täcka produktionskostnaden. Sjöliljan kostade mycket att bygga,
    med hög standard och generösa ytor i lägenheterna samt uppvärmda förråd. Detta gör att hyran också är hög. Anledningen att vi kan sätta relativt låga hyror för nyproduktionen på A7 är att vi fått statligt investeringsstöd för dessa.

    Vi är såklart glada att kunna hålla nere hyrorna, men det leder som du uppmärksammat till att det kan upplevas som skevt när lägenheter som är byggda tidigare har högre hyra.

    I innerstaden är hyresnivån generellt relativt låg. Orsaken är att det är äldre hus med lägre standard, även om det ofta är väldigt vackra lägenheter med attraktivt läge. I hyressättningen tas ingen hänsyn till läge eller attraktivitet.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör
  • Men i den nya hyressättningen som Gotlandshem tänker genomföra med olika poäng tar ju hänsyn till även läget. Syftet med det nya systemet är väl att om man bor i innerstan jämfört med tex Gråbo så är ju läget med närhet till centrum just avgörande för om hyran ska sättas högre om bruksvärdet för lägenheterna är lika? Annars förstår jag inte varför man gör besväret med att skicka ut enkäter till hyresgästerna om det inte ska leda till omfördelning av just den anledningen och självklart hur väl huset är underhållit.

  • Hej igen!

    Det stämmer bra att den nya hyressättningen som är under
    införande, och som ska gälla från 2021, kommer att ta hänsyn till faktorer som läget. Ett av syftena med översynen är just att se om hyran är rättvis, eller om den behöver justeras med avseende på bostadens standard, kvalitet, närmiljö, närservice och läge.

    Svaret du fick gäller dagens hyressättning, där hyrorna är satta utifrån de kostnader GotlandsHem haft när fastigheten har byggts eller renoverats. Den nuvarande hyressättningsmodellen gäller t.o.m. 2020, och vi kan inte föregå resultatet av bl.a. de enkäter som är utskickade till hyresgäster.

    Vi hoppas att du ska uppleva att hyressättningen är mer rättvis och tydlig när den nya hyressättningsmodellen är införd 2021.

    Vänliga hälsningar
    Yvette Kommunikatör