Får jag grilla på min balkong?

Hej!
Jag har en fråga. Jag bor på tredje våningen i Adjutanten 3 och jag undrar om jag får använda elgrill ? Eftersom dom som bor på nedre botten grillar och all doft och rök stiger ju uppåt.Tacksam för svar.
Barbro

Kommentarer

  • Hej Barbro!

    Tack för att du kontaktar oss.

    På grund av brandrisken är det inte tillåtet att grilla på balkongen. Oavsett vilken typ av grill du använder.

    Har man uteplats ska man placerar grillen på ett säkert sätt där inget kan fatta eld och röken inte stör grannarna. Är det som i ditt fall, att du störs av rök och lukt, är du välkommen att kontakta vår trygghetsansvarig på telefonnummer 0498-203958.

    För mer information kring våra trivselregler kan du läsa här.
    GotlandsHem
  • Tack för svar.
    Barbro
  • Var nånstans står det i kontraktet att man inte får låta sin cigarett- eller grillrök störa grannarna med sin odör?
  • Hej Mats!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Generellt gäller det att man får röka i en hyreslägenhet, om det ej står uttryckligen i kontraktet att rökning är förbjudet. Det står ingenstans i kontraktet. Det finns ingenting i lagen som förbjuder hyresgäster att röka i och vid sin bostad. Det är inte tillåtet att röka i de gemensamma utrymmena. Det du kan hänvisa till är vår blankett om trivsel.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Mycket märkligt att vi fått lapp i trappan om grillning?
    Bara på Stora Törnekvior 5.
    Men rökning går bra?....
    Grillar gör man ju kanske ca 5-10 ggr per år utomhus, men röker gör ju folk året runt 5-10 kanske 20 gr per dag, eller ännu mer, på både terrass och balkong så man kan inte ha fönstret öppna?
    Det är väl minst lika brandfarligt att röka på balkong och inomhus?
    Har själv räddat en lgh som var rökfylld pga brinnande cigarett under diskbänken hos grannen när brandlarmet gick och dom var inte hemma. För att inte snacka om hur det stinker i hissen då dom rökt precis innan dom tar den. Utanför vid dörren ligger fimpar, för inte ser dom askkoppen eller struntar i det.
    Snacka om att sila mygg och svälja kameler
    Nej, skriv om reglerna  och gör alla hus nr 3 och nr 5 på Törnekvior rökfritt
  • Hej Ingela!

    Tack för att du kontaktar oss,

    Att göra en förändring i villkoren för allmänna utrymmen kräver att alla och var och en godkänner en sådan förändring. Vad det gäller rökfritt inom Adjutanten 3 finns det en stark majoritet som är för detta, men inte alla. Det finns stora utmaningar i hur vi kan och får göra utifrån rådande lagstiftning där det finns en strikt förhandlingsordning och där vi har utmaningar i att göra denna form av förändringar. Därför kan vi inte bara bestämma att det ska bli rökfritt utan samtliga hyresgäster ska också vilja och skriva under på det. Det är många som självmant valt sig att ansluta till en rökfri miljö och därmed är det nu också påbörjat att göra hela fastigheten till rökfri. De fåtalet bostäder som inte självmant anslutit till detta vid detta tillfälle kommer att göras om till rökfria kontrakt vid nästa omflyttning. Exakt hur lång tid detta kommer att ta vet vi inte, men någonstans måste det börja och nu har det börjat.

    Vänliga hälsningar
    GotlandsHem
  • Fast jag köper inte ert påstående om att det inte har stöd i lagen. I hyreslagen (Jordabalken 12 kap) framgår att hyresgästen vid användandet av lägenheten ska tillse att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö. Och då borde det ligga på er som hyresvärdar att se till att det efterföljs. Står inte i lagen att ni får förbjuda andrahandsuthyrning heller, utan det är ett beslut ni tog för trivsel och trygghet. Så snälla, sluta med floskler och undanflykter och respektera era hyresgäster tack.
    Nikki
  • Hej Nikki,

    Tack för att du kontaktar oss.

    Reglerna om hyra hittar vi i 12 kap. jordabalken. Du är som hyresgäst skyldig att vid användning av din lägenhet se till att dina grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB).

    Det har dock fastslagits i praxis att rökning är något som grannarna skäligen måste tåla. Hyresvärden kan därför inte förbjuda rökning i din lägenhet, på din balkong eller utanför hyreshuset. Inte heller kan din hyresvärd ange rökning som skäl för uppsägning av kontraktet, åtminstone inte så länge det inte står i ditt hyreskontrakt. Däremot kan hen förbjuda rökning i gemensamhetsområden som tvättstuga och torkrum.

    Därför kan vi inte bara bestämma att det ska bli rökfritt utan samtliga hyresgäster ska också vilja och skriva under på det. Det är många som självmant valt sig att ansluta till en rökfri miljö och därmed är det nu också påbörjat att göra hela fastigheten till rökfri. De fåtalet bostäder som inte självmant anslutit till detta vid detta tillfälle kommer att göras om till rökfria kontrakt vid nästa omflyttning. Exakt hur lång tid detta kommer att ta vet vi inte, men någonstans måste det börja och nu har det börjat.

    Hoppas att du fick svar på din fråga!

    Vänlig hälsning
    Anette
    Anette Kundservice