Frågor och svar om renoveringsbehoven i Riggen och Myran

Under våren 2022 har en förstudie genomförts i kvarteret Riggen i Visby för att kartlägga och identifiera prioriterade renoveringsåtgärder. En mindre undersökning bekräftade att samma underhållsbehov finns i delar av kvarteret Myran (Myrstigen 105-225).

Projektets inriktning
GotlandsHems styrelse har vid sitt sammanträde 6 december 2022 fattat beslut att gå vidare med projektet som innebär att riva kvarteret Riggen och delar av kvarteret Myran i Visby, för att sedan bygga nya bostäder där.

Vad kom förstudien om Riggen fram till?

Vad händer i Riggen och Myran nu?

Hur får de berörda hyresgästerna i Riggen och Myran information?

Måste hyresgästerna flytta?

Kommer hyresgästernas hyra förändras?

Är det säkert för hyresgästerna i Riggen och Myran att bo där?

På vår hemsida kan du läsa mer och där kommer vi även att uppdatera med information löpande.
GotlandsHem

Kommentarer

  • När kommer myran få ”förtur” till lägenheter?
    Carola
  • När får myran förtur på lägenheter?
    Carola
  • Hej Carola,

    Just nu har vi riktad uthyrning för de hyresgäster som bor i kvarteret Riggen.
    Om och när detta eventuellt kommer att ske för kvarteret Myran är ännu inte bestämt.

    Ha en fin dag.
    Stina Kundservice
  • Hur kommer det sig att de som sätter upp sig på en förturslägenhet o ”vinner” på ködagar men i slutändan är det lottning? Hur kommer det sig, stämmer det?
  • Hur kommer det sig att det verkar vara lottning trots att sökande står som nummer ett med flest ködagar? Stämmer det känns det ju ännu mer omöjligt att hitta en ny lägenhet trots förtur.
    T.S
  • Hej Tina,
    Riktad uthyrning innebär att alla hyresgäster i Riggen under en begränsad period, kommer att kunna anmäla intresse för lediga bostäder i vårt bestånd(innan de publiceras på vår hemsida under lediga objekt) och på så vis vara med i den slumpade dragningen som sker kring erbjudande om en ny permanent bostad.

    Eftersom systemet slumpmässigt väljer en hyresgäst som får erbjudande om en bostad, har ködagar ingen betydelse i detta erbjudande. Det är inte heller först till kvarn som gäller.

    Ha en fin dag!
    Yvonne Hyresgästsamordnare