El i badrum

Har just haft en elektriker här för att byta armaturen under köksskåpen/över diskbänken. jag passade då på att fråga om det är ett jordat uttag i badrummet - det står att det bara får användas till rakapparat, han sa att det fick bara användas till 110 v, och ska det vara jordat i badrum så ska det finnas jordfelsbrytare. Jag har ingen jordfelsbrytare, men under min hyra på mina sidor så står det att det finns jordat uttag i badrum, men om det inte finns  måste det ju påverka standarden o hyran i lgh.  Mvh Mona C Irisdalsgatan 190
Mona Carlsson

Kommentarer

  • Hej

    Tack för att du uppmärksammar oss om detta.
    Vi har lagt ett ärende på detta till den som handlägger hyror.

    Vänliga hälsningar
    Briitta Kundservice
  • Hej
    Nu har det gått en tid sen jag i fråga satte detta, och har inte hört något, men nu när hyresförhandlingarna är klara kanske ni kan räkna av detta,,,Det är ju en standard försämring, när det står att jag har jordat uttag i badrummet och betalat för det, men jag har ju inte jordat uttag.
    MVh Mona Carlsson
    Mona Carlsson
  • Hej Mona

    Ber om ursäkt att du inte fått någon återkoppling tidigare, men detta har justerats och om du nu går in under Min hyra på Mina sidor, så ser du att vi uppdaterat texten.
    Dessa ändringar sker en gång per år i samband med hyresförhandlingarna. Vilket för din del innebär att ändringen kommer att vara synlig vid denna hyresjustering.

    Vänliga hälsningar
    Emmy Hyresgästsamordnare
  • Hej
    Det står fortfarande under min hyra på mina sidor att jag har jordat uttag i badrummet, och hur ser jag på hyresavin att det blivit reducerat? Står inget om det där?
    //Mona Carlsson
    Mona Carlsson
  • Hej Mona,

    Tack för ditt mejl.

    Om vi tolkar dig rätt så har du ett uttag sedan tidigare i ditt badrum för rakapparat kapacitet
    110 v, dessa uttag är gjorda just för rakapparat.

    Det fanns ej krav för jordfelsbrytare när dessa uttag sattes in och när nya el direktiv kom gällande detta, bestämdes det att för just dessa uttag/rakapparat 110 v behövdes det ej kompletteras med en jordfelsbrytare.

    Om du dock skulle vilja installera ett nytt uttag i ditt badrum då krävs det en separat jordfelsbrytare, eller ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare.

    Installation av ytterligare ett nytt uttag är dock ej aktuellt i ditt badrum, om du önskar det kommer det påverka din hyra med ett tillägg.

    Vänligen
    Anette Kundservice
  • Hej,
    Jo det är ett sådant uttag jag har, jag kräver inget nytt, men det står under min hyra på mina sidor att jag har jordat uttag i badrummet och antar då att jag betalar för den standarden, för detta uttag kan jag ju inte använda till annat än rakapparat. Jag menar att jag ska ju inte betala för något jag inte har.
    Mvh Mona Carlsson
    Mona Carlsson
  • Hej Mona,

    Detta uttag för rakapparat ligger under samma benämning som "jordat uttag".

    Vänligen
    Anette Kundservice
  • Ok, så då kan jag använda tex hårfön och ladda eltandborsten där också?
    Som jag förstod på elektrikern som bytte lysrör i köket så var det inte jordat uttag i badrummet
    //Mona
    Mona Carlsson
  • Hej,

    Nej, detta uttag är endast för rakapparat, när nya el-direktiv kom fick dessa uttag vara kvar och brukas till det dem är avsedda för - rakapparat.

    Dock ligger dem kvar under just benämningen "jordat uttag", men dem är endast avsedda för rakapparat 110 v.

    Vänligen
    Anette Kundservice