Dette innlegget er gammelt og kan inneholde feil informasjon.

Kalorier i kokte linser

På kartongen til linsene, røde og grønne, står det oppgitt antall kilokalorier pr 100 gr ved avsilt vare. Menes det da at det er det tallet jeg skal gå utfra når jeg har skylt linsene og hatt dem i suppen? Hva med mengde protein? Hvor mye er det igjen pr 100 gr når jeg spiser dem ferdig tilberedt?

Kommentarer

  • Hei Ann.

    Hoppas det är ok att jag svarar på svenska?
    När det kommer till kokta linser i tetra, enligt förpackning ligger proteinhalten här på 8 g/100 g att jämföra med 24 g/100 g på torra. Eftersom linserna kokas enligt 1 del linser med 3 delar vatten blir proteinhalten i färdigkokta 1/3 av okokta. 24/3=8 g/100 g. Detsamma gäller för kalorierna.
    Är det 330 kcal per 100g torra linser blir det 330/3=110 kcal per 100gram kokta linser.

    Mvh// Linda - Konsumentkontakt

    Linda