Bygglov

Hej! Jag har en fundering/fråga av bygglov krävs om man ska sätta igen ett stort fönster mitt på väggen  för att sätta dit ett mindre och ta hål för ett nytt fönster. Ska dela av så det blir ett rum till. Bor i en villa från 1931 i hälleforsnäs.

// mvh Erik
Erik Hellsten

Kommentarer

  • Hej Erik,

    I allra flesta av fall så innebär en förändring av fasaden, och där med utformningen av fönster att du behöver söka bygglov. Invändiga ändring brukar inte kräva bygglov, om inte du tänkt ändra någon väg som är bärande. I ditt fall så skulle ju även fönsterväggen utåt vara bärande.

    Mitt förslag är att du sammanställer ett bygglov för både fönster/fasad ändringen och bifogar ritningar på dina invändiga planer också.

    Sedan kanske du får ta reda på om ditt hus är så pass gammalt eller av historiskt värde att det är k-märkt om du inte redan vet det. Det kan annars sätta en käpp i hjulen på dina planer.

    Har du andra frågor så är det bara att höra av dig.

    Mvh,
    //Jonas

    Jonas
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.