Uthyrning rum i kontorslokal (partiell uthyrning)

Hej,
Vi behöver ta fram avtal för uthyrning av delar av kontorslokalen till annat företag för längre period än 9 månader. Gissar att det är avtal 12B.3, men vilka bilagor är aktuella vid denna typ av uthyrning?
Mvh Jessica

Kommentarer

  • Hej,

    12B.3 kan användas för uthyrning av del av kontor även om det främst är framtaget med uthyrning av hel lokal i åtanke. Vi har tyvärr inga särskilda bilagor som är anpassade för uthyrning av del av kontor. Vanliga typer av bilagor generellt sätt är indexklausul (6E eller 6F) och fastighetsskatteklausul (7B) som dock förutsätter att avtalet löper med bestämd hyrestid om minst tre år. Om det rör sig om en upplåtelse i andra hand är det vanligt att man avtalar bort besittningsskyddet för det fall att hyresavtalet mellan fastighetsägaren och förstahandshyresgästen upphör (formulär HN-5).
    Johan Jurist