Uthyrning del av villa?

Hej,
Vilken blankett skall man använda då det gäller uthyrning av del av villa som gjorts om till lägenhet?

mvh
Katri, H mäklare AB

Kommentarer

  • Hej Katri!

    Om du ska hyra ut en lägenhet i en villa kan du använda vårt vanliga bostadshyresavtal 10A. Avtalet är visserligen anpassat för sedvanliga hyresförhållanden enligt jordabalkens 12 kap men borde vara det avtal som passar er bäst av de vi tillhandahåller.
    Om ni ska hyra ut en lägenhet utanför näringsverksamhet kan lagen om uthyrning av egen bostad gälla vilket bland annat påverkar uppsägningstid. Vi har ett särskilt avtal (24A) om uthyrning av villa när lagen om uthyrning av egen bostad är tillämplig. Avtalet är utformad för uthyrning av helt småhus och torde därför inte passa.

    Support Fastighetsägarna Dokument