Uthyrning av mark

Hej
Jag ska hyra ut ett markområde om  ca 5000 kvm med 1 kontorsbod om ca 70 kvm. Vilket avtal ska jag använda, uthyrning av lokal eller?
Håkan Lantz

Kommentarer

  • Hej,

    Om avtalet är att betrakta som ett hyresavtal kan t.ex. formulär 12A.3 eller 12B.3 användas.

    Som huvudregel är uthyrning av ett kontorshus att betrakta som hyra. Om mark som inte är avsedd för jordbruk ingår i upplåtelsen är avtalet ändå att betrakta som ett hyresavtal. Det finns emellertid undantag t.ex. om lokalen endast är av underordnad betyelse. Det har i rättspraxis varit fallet när en liten kassakiosk ingått i en parkeringsanläggning. Om upplåtelsen inte är att betrakta som hyra är den istället att betrakta som arrende. Vilken typ av arrende beror på ändamålet för upplåtelsen. Om du är medlem i Fastighetsägarna och behöver rådgivning för att bedöma hur avtalet bör utformas kan du kontakta Fastighetsägarnas medlemsrådgivning: https://www.fastighetsagarna.se/medlem/ditt-medlemskap/medlemsradgivning/
    Johan Jurist