Uthyrning av flera rum (lägenheter) i villa.

Jag hyr ut 3 rum i en separat del av min villa. Vilket kontrakt passar bäst för mig? Anledningen till fråga är att jag fick frågor angående uppsägningstid.

Kommentarer

  • Hej,

    Jag tolkar din fråga som att du ska hyra ut en lägenhet bestående av tre rum i din villa. Vid uthyrning av bostadslägenhet för annat än fritidsändamål utanför uthyrarens näringsverksamhet gäller lag om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Lagen gäller dock inte vid andrahandsuthyrning av hyresrättslägenhet eller för uthyrning av fler än en lägenhet. Om lagen är tillämplig gäller bland annat andra regler än vad som följer av hyreslagen beträffande för hur hög hyra som får tas ut och uppsägningstid samt att andrahandshyresgästen inte får besittningsskydd.

    Vi har tyvärr inget särskilt avtalsformulär för uthyrning av del av villa när privatuthyrningslagen är tillämplig. För uthyrning av hel villa när privatuthyrningslagen är tillämplig finns dock formulär 24A Hyreskontrakt för villa. Om kontraktet ska användas för uthyrning av del av villa är det nödvändigt att göra vissa manuella strykningar i kontraktet och ersätta med egna villkor. Något som dock bör göras med försiktighet. I vår tjänst finns ingen möjlighet att stryka den förtryckta texten i formulären utan det får göras för hand.

    Vårt hyreskontrakt för bostadslägenhet 10A är anpassat för uthyrning av lägenhet när hyreslagen är tillämplig och således inte anpassat för privatuthyrning. Om detta ska användas bör man vara medveten om att det kan finnas behov av komplettering med andra villkor än vad som framgår av avtalet. Vidare överensstämmer inte reglerna om uppsägning och förlängning med privatuthyrningslagen varför det kan vara nödvändigt att stryka dessa delar och ersätta med egna villkor som överensstämmer med reglerna i privatuthyrningslagen.

    Johan Jurist